Moda
1/45

Kraljevi trasha o svom svijetu šljokica i zabave

Vješto poigravanje s trashom i camp kulturom, kolekcije poznate po upečatljivim nazivima i zabavnim revijama, poznate osobe poput Severine i Franke Batelić, kao zaštitna lica reklamnih kampanji, boje i šljokice - karakteristike su modnog brenda ELFS. Iza njega stoje dva mlada dizajnera, Ivan Tandarić i Aleksandar Šekuljica, modni dvojac koji nas je na prvu osvojio svojom otvorenošću i srdačnošću.

S ELFS-ima smo se našli u njihovoj trgovini u samom centru Zagreba (Amruševa 4). Mnogo svjetlosti, prostran prostor ukrašen s mnogo detalja, udobni kauč na sredini trgovine, zvuci Magazina i Jelene Rozge i ELFS prepoznatljivi komadi – svaki dio prostora ima svoju priču u kojem se jednostavno morate osjećati ugodno. Ugošćuje nas Aleksandar, dok Ivan smireno pomaže neodlučnoj klijentici u odabiru večernje haljine. Nakon napornog shoppinga, svima je servirana kava i bombonijera. I inače ELFS-i odvajaju vremena za svoje kupce?

"Trudimo se prema ljudima imati pristupačan kontakt, bez obzira je li netko poznat ili ne. Želimo biti dostupni ljudima. A to ljudi i prepoznaju i cijene. Primjerice, za ovaj Božić je jedna cura došla čak iz Županje u trgovinu i donijela nam kutiju kolača. Kad smo otvorili kutiju, vidjeli smo da je na svakom kolačiću u različitim bojama napisala ELFS, kao što piše na našem remenu. To je jedna od lijepih stvari našeg posla. Bitno nam je da svatko iz dućana izađe sretan i zadovoljan. Mi smo ti ko' domaćice, hoćeš haljinu, kavu, kolače?", kroz smijeh u nastavku objašnjavaju dečki.

 | Autor: Hiperaktivni Aleksandar (1985.) čini se ne može provesti dugo na jednom mjestu te cijelo vrijeme nešto vrti po rukama. S druge strane smireni Ivan (1982.) odaje potpuno drukčiji dojam. No unatoč vidljivim razlikama, oni su pravi tim koji se izvrsno nadopunjuje. Tu i tamo se dečki prekidaju šalama, no vidi se kako se itekako dobro slažu. Zajednička vizija i poimanje mode, predan rad i trud, pretvorio je njihov brend u jedan od vodećih na našim prostorima. Rad je u većini vremena složan i harmoničan, no dečki naglašavaju da ima dana kada i nije tako jednostavno raditi u dvoje.

"Naš odnos je složan. Kad si kreativan, radiš posao s emocijama, a ne, recimo, kad radiš s brojkama koje imaju jedno rješenje. Tu postoji mnogo različitih stvari i rješenja. Zna se dogoditi da jednom nešto sjedne sada, a drugom naknadno, no uvijek se uspješno dogovorimo", nadopunjuje Ivan.

Trash, kič i zabava

 | Autor: Kao dokaz je tu uspjeh i prepoznatljivost samog imena. ELFS-i su poznati po svom komercijalnom pristupu, a svoj modni izričaj vješto prikazuju na tragu takozvanog osviještenog trasha. Njihove kolekcije, koje dečki od 2006. prezentiraju na Cro-a-porteru, uvijek krasi zabavno i upečatljivo ime, a kao inspiracija do sada su im poslužili izbori ljepote, turbofolk, David Hasselhoff, dancerica iz 90-tih Kasandra, ali i splitska kraljica aerobika Nataša Bebić i najpoznatija sapunica "Dinastija". Trenutno su u pripremama za kolekciju proljeće/ljeto 2011., a dečki objašnjavaju kako još šaraju uokolo te imaju više ideja. 

"Uvijek postoji određena nit vodilja kroz kolekciju. Recimo, u kontaktu s ljudima doznaš što bi oni htjeli, što im nedostaje, što trenutno ne postoji, a ljudima bi vjerojatno bilo fora. Uvijek je to naravno povezano i s onim što te trenutno okupira, primjerice određena vrsta muzike, ili neki događaji koji te tada obilježi. Uglavnom su to stvari koje se događaju oko nas. Ne zanimaju nas neka davna prošla vremena, nego nešto više-manje trenutno",  objašnjava Aleksandar.

"Nikad ne idemo nasilno na neku temu. Naš dizajn je pročišćen, komercijalan i podređen je funkcionalnosti. Ne trudimo se biti avangardni. Trudimo se izvući nešto iz njegovog ambijenta prosječnosti i podići na pijedestal nečeg poželjnog", nastavlja Ivan.

Proširena suradnja s Pekom

Modni dvojac se zajedno s dizajnerom Ivicom Klarićem i Juraj Zigmanom, ubraja u hrvatske kreatore koji izrađuju ekskluzivne kolekcija cipela za Peko. Suradnja je započeta 2009. godine, a traje do danas. 

"Ostavili su nam dosta otvorene ruke da idemo u smjeru u kojem želimo. Nakon dvije godine iskustva, osim ekskluzivne linije, dizajnirat ćemo i standardne linije koje imaju širu distribuciju. Po planovima ona će krenuti ili na jesen 2011. ili na proljeće 2012. U standardnoj kolekciji bit će niža peta, kalupi će biti drukčiji i više će biti prilagođena njihovom asortimanu. Naše dosadašnje ekskluzivne kolekcije su namijenjene mlađoj dobnoj skupini, a standardna će biti namijenjena za više dobnih skupina. Razlika je također što će standardne linije biti dostupnije, a ekskluzivne su uvijek išle u odabrane trgovine u malom broju gradova", objašnjavaju proširenje svoje suradnje s Pekom.

 | Autor: Uspješna ekskluzivna kolekcija bila je realizirana u dva navrata, kao proljetno/ljetna i jesensko/zimska kolekcija, a ELFS cipele su nadahnute pop kulturom, elementima kao što je Barbie, Rubikova kocka, Olimpijski graficizam i Lego kocke. Zaigrane i šarene cipele predstavljaju standardnu ELFS inspiraciju.

Počeci i stvaranje brenda ELFS

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell Dok je Aleksandar nakon završetka srednje škole odmah išao na Tekstilno-tehnološki fakultet, Ivan se neko vrijeme tražio. Nije se mogao zamisliti u modi koja je tada bila podređena minimalizmu. Upisuje Filozofski fakultet, smjer španjolski i etnologija, no studij prekida na drugoj godini. Naglašava kako ga fakultet nije ispunjavao. Godinu dana obavlja raznorazne fizičke poslove, poput rada u skladištu, te se odlučuje za TTF. Srećom u pravi trenutak. Jer sudbina se vješto poigrala s ovim modnim dvojcem koji se upravo upoznao na prijamnom ispitu. Veoma brzo su shvatili da imaju slično poimanje mode, te su već na faksu počeli zajedno raditi. 

"Na neki način smo shvatili da volimo iste stvari, ali sve to skupa se posložilo na veoma čudan način. U jednom trenutku je došla neka lova od stipendija s kojom smo odlučili pametno baratati, pa, hajde, uložit ćemo u šivače mašine. Prasku smo onda za faks radili zapravo kroz svoj posao. Težili smo da to izgleda kao u pravoj trgovini, da se vidi da je to kvalitetno i nije nešto improvizirano", kroz smijeh Aleksandar objašnjava početke ELFS-a.

U početku svog rada susreli su se s brojnim problemima, a jedan od njih, kao i za svakog drugog mladog dizajnera, su financije. No, dečki objašnjavaju da su se s druge strane morali pravdati za svoju ideju trasha, jer u tadašnje vrijeme je postojala velika opasnost da se to interpretira kao nešto loše.

"Moraš vjerovati u sebe, da ako neki ljudi ne kuže tvoju filozofiju, ti i dalje moraš vjerovati u nju. Ostati vjeran svojoj ideji, to je važno. Imali smo tu sreću da je naš način razmišljanja i gledanja na modu kasnije postao mainstream. Sad svi kuže da je igranje s kičem zabava, da to ne znači da nemaš ukusa. Nama nitko drugi nije otvarao vrata nego smo si ih sami otvarali. Upornost, rad, trud i dobra intuicija", podijelili su s nama tajne svog uspjeha.

Vječna rasprava – je li nužno fakultetsko obrazovanje ili ne?

Dečki su usporedno sa stvaranjem brenda, 2009. završili TTF, a na naše pitanje koliko im je u radu pomogao zapravo sami fakultet, jednoglasno odgovaraju: "Na način da smo se tamo upoznali". U nastavku su ipak odvojili vremena i pojasnili njihovo viđenje vječne rasprave je li modnim kreatorima nužno fakultetsko obrazovanje ili ne. 

 | Autor: "Imali smo određenu ideju i bilo je lako na temelju nje i raditi. Faks s druge strane je imao zastarjeli način razmišljanja koji nije mogao pratiti mlade ljude. Mi smo se pokušali odvojiti od faksa i njegove prosječnosti. Mislim da su fakulteti dosta stacionarni, a i da se na naš faks upisuje previše ljudi. To je takav tip posla gdje je potreban individualniji pristup da bi se iz nekog izvukao njegov maksimum, a to faks u naše vrijeme nije uspijevao. Malo ljudi zapravo se na kraju i bavi tim poslom, čak nema ni ambicije prema tome", pojasnio je u nastavku Ivan.

Kako naglašavaju, nisu tašti te im nije bilo fora vidjeti svoje ime i prezime na nečijim trapericama i majici. Biraju drukčiju varijantu – ELFS. Ime koje je pamtljivo, lako za pročitati i razumjeti, kako Hrvatima tako i strancima. 

Put do svoje prve trgovine

ELFSi su svoju prvu trgovinu otvorili prije godinu i pol te objašnjavaju da je otvaranje vlastitog prostora bila prekretnica u njihovoj modnoj karijeri, na neki način pravi početak. Ponosni su na svoj rad i činjenicu da sav posao, bez dugova i kredita, financiraju kroz brend ELFS. Njihova formula za uspjeh bila je pun pogodak, a za njihov brend su čuli i ljudi koji se baš pretjerano i ne zanimaju za modu. Zahvaliti to mogu svom marketinškom pristupu i korištenju poznatih javnih osoba kao zaštitna lica njihovih kampanji. Svakako se u najpoznatiju ubraja Severina, a pred objektivom u ELFS odjeći našla se i njena mlada kolegica Franka Batelić.

 | Autor: "Kako bi moda došla u domove širem Hrvatske mora komunicirati s drugim aspektima, primjerice estradom, a to se radi i vani. Konkretno, kampanja s Frankom donijela nam je nove kupce, djevojke njenih godina. A kampanja sa Severinom izašla je isti dan na portalima u svim državama regije, a to niti jedan brend u Hrvatskoj do sada nije postigao. Marketing je veoma važan segment mode ", komentiraju dečki.

Unatoč uspjehu i popularnosti ELFS-i drže pristupačne cijene

U svom radu dečki koriste širok spektar materijala, poput trapera, šljokica, čipke, a pretežito ga nabavljaju u Španjolskoj i Italiji. Naglašavaju kako su zadržali pristupačne cijene, no neke kolege im prebacuju da su prejeftini te da na taj način drugima snizuju cijene. No ELFS-i smatraju da trebaju biti pristupačni i djevojkama dati mogućnost da kupe lijepu haljinu za pristojnu cijenu. Tako dojam u njihovoj haljini možete ostaviti za 1250 do 4500 kn - a ta haljina se ujedno ubraja u najskuplje modele. Njihove popularne traperice bit će vaše za 800 kn, ELFS majica za 300 kn, šareni ceker za istu cijenu, dok se torbe u vrijednosti od oko 3500 kn ubrajaju u jedne od najskupljih komada kolekcija. ELFS-i također rade i muške odjevne predmete koji su sastavni dio svake kolekcije.

U timu ELFS uz dizajnere sudjeluje još troje ljudi. Osim u Zagrebu, dečki svoje komade prodavaju u Rovinju i tokom ljeta na Hvaru, gdje izlažu pod jednakim cijenama kao u svojoj trgovini. Dečki također šivaju po mjeri, a moguće je dobiti i komad iz prethodnih kolekcija. Naravno, ako je još moguće doći do adekvatnog materijala.

Prate li modne trendove?

Dečki naglašavaju kako sada prate svjetske modne trendove, no u samim počecima trudili su se ignorirati ostatak modne scene.

 | Autor: "Bit odvojen od trendova je zapravo besmisleno. Na početku smo se trudili ne znati ništa, ignorirati informacije koje stižu do tebe. Kad si mlad i tek počinješ bojiš se etikete "kopiranja", kako slučajno netko ne bi pomislio da to činiš. Trebaš pratiti trendove u mjeri da znaš, primjerice, da će te sezone određena boja biti u trendu. Dobar dizajner mora prepoznati duh vremena", objašnjava Ivan, dok Aleksandar naglašava:

"Treba od nečeg i živjeti. Bitno nam je da se to proda i da roba ima svog kupca. Ali nismo nikad išli toliko da ćemo raditi neke gluposti samo kako bi se prodali."

ELFS-i su daltonisti

Jedna od karakteristika modnog brenda ELFS su šarene boje koje su sastavni dio skoro svake revije. No vjerovali ili ne, Aleksandar i Ivan su daltonisti. Dečki razlikuju pojedine boje, no kada su nijanse iste boje u pitanju, potreban im je šalabahter.

"Nama to nije problem, čak smo neko vrijeme i namjerno radili krive podstave, primjerice, na crno smo stavljali šarene podstave. To je u jednu ruku i nešto prepoznatljivo. Znamo raspoznati boje, je li ruža iza tebe crvena, a kauč zelen, ali nijanse ne možemo na pravi način percipirati.  Ali uvijek imaš šalabahter uza sebe, komad materijala koji ti treba" objašnjavaju dečki.

A širenje na strano tržište?

Mnogo dizajnera želi svoj radi proširiti i van Hrvatske, no ELFS-i nemaju tih ambicija.

"Osim taštine zapravo nema drugog pokrića zbog čega bi težili širiti se prema van. Prvo nemaš kapacitet proizvodnje i distribucije, ne možeš ispuniti brojke koje se traže. Pozvani smo bili na strane fashion weekove, ali to isključivo možeš iskoristiti kao priču za hrvatske medije. Izlaganje užasno puno košta, bolje je taj novac uložiti u svoju proizvodnju, u neko poboljšanje, zaposliti par novih ljudi", objašnjavaju dečki.

U slobodno vrijeme...

...u isti glas dečki odgovaraju "Vježbamo". Zadnjih mjeseci odlaze često u teretanu jer su shvatili da puno vremena provode na poslu i malo se brinu o svom zdravlju. Dok Ivan i ne izlazi toliko često, Aleksandar objašnjava da on voli izlaziti. Naglašavaju kako imaju različito poimanje zabave, te i ne izlaze baš često zajedno. Kada je glazba u pitanju, ELFS-i već par mjeseci slušaju narodnjake, no kroz smijeh objašnjavaju kako još nisu skroz upoznati sa scenom. Dečki naglašavaju da puno rade, ali da su itekako zadovoljni svojim životom jer se bave onim što vole.

 | Autor: Davor Puklavec/ Pixsell Davor Puklavec/ Pixsell "Ne bi mijenjali svoj život. Lijepo je kad znaš da si stvorio nešto svojom vizijom, radom i trudom. I da nekoga možeš učiniti sretnim. Tad si uspio!"- zaključuju Ivan i Aleksandar.

U galeriji detaljnije pogledajte ELFS kreacije...

Photo: Davor Puklavec/ Pixsell

Komentari 0